Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@01:43:07 GMT

بسم الله الرحمن الرحیم سنگ زیرین هر حرکت مهم است

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۹۸۸۰۳

بسم الله الرحمن الرحیم سنگ زیرین هر حرکت مهم است

خبرگزاری شبستان: امام جمعه زاهدان گفت: بسم الله الرحمن الرحیم سنگ زیرین هر حرکت مهم و کلید حل همه مشکلات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان امشب در جلسه تفسیر قرآن کریم بیان داشت: یکی از امتیازات بسیار مهم سوره حمد که امتیاز اندیشه تشیع را کاملا تثبت می کند این نکته است که در قرآن برای 113 سوره مبارکه در طلیعه بسم الله الرحمن الرحیم داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: البته استفاده از بسم الله در قرآن از زبان نوح پیامبر و دیگران پیامبران مطرح بود ولی از زبان حضرت سلیمان در انجام مکاتبات آن هم برای یک بانویی که اعتقاد و باور خدایی نداشت در طلیعه نامه بسم الله الرحمن الرحیم آورد.

 

امام جمعه زاهدان ادامه داد: بسم الله الرحمن الرحیم آغازگر در 113 سوره قرآنی است ولی 112 سوره قرآن بسم الله الرحمن الرحیم جزء آیه است و تنها جایی که در قرآن بسم الله الرحمن الرحیم خود مستقل یک آیه شریفه، سوره حمد است؛ آیا این نفس یا امتیاز؟؛ آیا این ویژگی یا عادی؟؛ درباره بسم الله الرحمن الرحیم در بین فقها و قرای قرآن غوغایی است؛ که آیا بسم الله الرحمن الرحیم جزء سوره است یا تزئین و تبرک است؟

 

سلیمانی گفت: اگر بنده بخواهیم نماز بخوانم بسم الله الرحمن الرحیم نگوییم بگم قل هو الله احد آیا نماز من درست و صحیح است یا باطل؟ یکی از میادین سنگین نبرد اندیشه ای بین ما و اهل سنت در همین بسم الله الرحمن الرحیم است؛ نقش بسم الله در صور قرآنی نقش تزئینی یا نقش جزئیت؟

 

وی افزود: اگر نقش تزئینی باشد نگی نماز باطل نیست اما اگر نقش جزئیت باشد و نگی باطل است.

 

امام جمعه زاهدان ادامه داد: بهقی و حاکم از علمای برگ اهل سنت نقل کرده اند که یک شب معاویه در دوران حکومتش در نماز جماعت بسم الله الرحمن الرحیم نگفت؛ وقتی نماز تمام شد تعدادی از مهاجران و انصار فریاد برآورند ای دزد و فراموش کار ، کار نادرستی انجام دادی؛ آنقدر فشار به معاویه آوردند که به غلط کردن افتاد.

 

سلیمانی گفت:در صدر اسلام مسئله بسم الله الرحمن الرحیم جا افتاده بود؛ از افتخارات شما این است که در نماز های جهری هر سوره بعد از حمد و خود حمد بسم الله با صدای رسا و بلند می گویید و در نماز اخفاتی مثل ظهر و عصر مستحب که بسم الله الرحمن الرحیم با صدای بلند بگویید؛ بسم الله الرحمن الرحیم سنگ زیرین هر حرکت مهم است و کلید حل همه مشکلات است.

 

وی افزود: بسم الله الرحمن الرحیم در سوره حمد یک آیه کامل است؛ در صور دیگر یک آیه کامل نیست؛ علمای امامیه از صاحبه بزرگوار پیامبر چون آقا امیرالمومنین و جناب ابن عباس از صحابه پیامبر و جناب عبدالله ابن عمر از محدثین بزرگ اهل سنت و از ابو هریره از محدثین و علمای اهل سنت و از علمای تابعین چون سعید بن جبر نقل کرده اند که به جزء بودن سوره بسم الله معتقد بودند؛ صاحب المنار بعد از این نقل اضافه می کند که مهمترین دلیل اتفاق همه صحابه به کسانی که بعد از آنها سرکار آمدند بر ضد بسم الله الرحمن الرحیم در آغاز هر سوره بود جزء سوره برائت که این سوره از همان آغاز با آهنگ جنگ و نبرد با مشرکین نازل شد.

 

امام جمعه زاهدان یادآور شد: برادران اهل سنت مقید هستند وقتی سوره حمد قرائت می شود به دنبال آمین بگویند؛ پس چرا به دنبال سوره حمد نیاوردند؛ صاحب المنار می گوید به همین دلیل که آمین جزء سوره و قرآن نیست در آخر سوره فاتحه الکتاب ذکر نکردند؛ صاحب المنار سپس از مالک رئیس یک مذهب و پیروان ابوحنیفه که برادران اهل سنت این دیار از او تبعیت می کنند نقل می کند که آنان بسم الله الرحمن الرحیم یک آیه مستقل می دانستند که برای بیان آغاز سوره ها و فاصله میان دو سوره نازل شده است.

 

سلیمانی گفت: ما بر این باور هستیم که بسم الله یک آیه مستقل که در راس سوره حمد است نه در آن 112 سوره دیگر؛ المنار می گوید هم مالک و هم پیروان ابوحنیفه و حتی دیگران بسم الله را یک آیه مستقل می دانند که آغاز گر سوره بعد و پایان بخش سوره قبل.

 

وی افزود: تفسیر المنار جلد اول صفحه 39 و 40   از احمد بن حنبل نقل می کند که آنان بسم الله جزء سوره حمد می دانستند نه جزء سایر سوره ها، می گفتند در دیگر سور تزئینی ولی در سوره حمد جزئیت دارد.

 

امام جمعه زاهدان گفت: عمار از دوستان امام صادق نقل می کند و می گوید که من از امام صادق پرسیدم هنگامی که به نماز بر می خیزند آیا بسم الله در آغاز سوره حمد بخوانم یا نه واجب یانه؟ فرمود بله.

پایان پیام/516

منبع: شبستان

کلیدواژه: دولت فوتبال ایرانشهر مجلس اوقات فراغت مساجد جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه کمیته امداد امام خمینی ره کانون های مساجد روسیه بسم الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۸۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...

مرتضی مطهری یک شخصیت تمام نشدنی در گذر زمان است و تا امروز معادلی که جامعیت او را داشته باشد بر افکار عموم و خصوص رخ نکشیده!

من اولین بار نامش را از پدرم شنیدم که با او از سالهای درسهای فقه واصول امام خمینی آشنا بود و در دهه چهل متواضعانه گاه بیگاهی درتهران پای سخنرانی آن بزرگوار حاضر میشد و به یاد دارم مرا که در سن کودکی بودم به سالن سخنرانی او بُرد تا حضرت مطهری را ببینم.

ارتباط مرموزی بین من و استاد مطهری ایجاد شده بود تا سال ۶۰ که با کتاب داستان و راستان او آشنا شدم و در سال های بعد در حد توان ناچیز فکری خود با دیگر آثار استاد شهید آشنا شدم و یک به یک نوشته هایش را غذای مغز و روح خویش نمودم و این سفره فکری و اطعام معرفتی تا امروز ادامه داشته و دارد و خلاصه؛ "با مطهری زندگی میکنم" و حاضر به جایگزین کردن دیگری و دیگران بجای او نیستم چون تا کنون جایگزینی برای مطهری -خداراشاهدمیگیرم- که پیدا نکرده ام!

مطهری که من شناختم با توجه در آمیختگی بیش از سی ساله افکارم با آثارش، کلید شخصیتش؛ در "فهم عمیق او از دین ، و درک درست جامعه ، و عرضه خوبِ یافته هایش" است.

توضیح این ادعا چنین است؛

۱ - شهید استاد مطهری یک شخصیتِ جامعِ علمی بودکه دگراندیشان را تحمل میکرد. او گذشته از اینکه یک فیلسوف بود و فلسفه را هضم کرده بود، در فقه یک فقیه بود، و مهمتر ؛ با آثار نویسندگان دنیای خود ، حتا با دگر اندیشان آشنا بود ودر مواجه با نام یک نویسنده غربی و یا دگراندیش حیرت زده نمیشد.

این جمله شگفت آور که هیچ گاه عملی نشد ، از اوست؛ " می‌باید دانشکده الهیات به هر قیمتی شده فردی مارکسییسم رادر این دانشکده دعوت کندتامسائل مارکسیسم را تدریس کند. بعد ما هم می‌آئیم و حرف‌هایمان ‌را می‌زنیم. هیچ کس هم مجبور نیست‌ منطق ما را بپذیرد."

و میگفت: "من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار میدهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است وآزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه روشن و صریح با آنها."

۲ - آیت الله مطهری به عمقِ "دین" سفرِ علمی کرد. عمقِ دین بمعنای فهم و اجتهاد در فقه نیست .

اجازه دهید سخنی از استادبزرگوارم آیت الله وحید خراسانی که در درس داشتند تقدیم کنم که فرمودند: "تفقه در دین ؛ متفاوت از تفقه در ابواب فقه، طهارت تا دیات است ، این یک قسمت از دین است نه تمام دین؛ بعض الشیء لیس بالشیء»

در مورد "فقه مطهری" دامنه سخن وسیع است. خلاصه آن این است که او میگفت : "تمام مطالب دو جلد کفایه الاصول را در مشت دارم" ، و در درسهای عمومی آیت الله بروجردی و درسهای خصوصی امام خمینی توانست به رتبه بالای "اجتهاد" برسد و فقیه شود،  ولی نه یک فقیه متعارف مانند دیگران که حداکثر یک حاشیه بر "عروةالوثقی" و یا "مکاسب شیخ انصاری" اضافه کند، بلکه وی فقیهی بود که باید تفقه او درچگونه باز کردنِ گره های کور را از زندگی فردی و اجتماعی مسلمین دیدکه درآثارش مانند؛ کتاب "حجاب" و نیز "نظام حقوق زن" و یا "اسلام و مقتضیات زمان" رصد کرد. او از خاستگاه فقه سنتی با بازاندیشانه، پیوند بین نص و زندگی را رقم زد.

۳ - استادمطهری از تحجر فاصله داشت.

اوتوانست بااین روش درست مراجعه به متون اصیل دینی وعدم دخالت حب و بغض ها، از تحجر و دگم اندیشی وسنت گرایی های نامعقول دور شود.

آقای مطهری بر بافت فرسوده؛ بنایِ فقه و فلسفه و تفسیر بنا نکرد. استاد عزیز آیت الله جوادی در درس میفرمود: "در تمام رشته ‌ها ما تا نقشه جامع علم آن رشته را نداشته باشیم، هر فتوایی که در درون آن بدهیم به صورت بافت فرسوده است؛ مثل کسی که شهر را بخواهد اداره کند، تا نقشه جامع شهر را نداشته باشد، هرگونه ساخت و سازی داشته باشد طولی نمی‌کشد که بافت فرسوده می‌شود." مطهری نقشه جامع "شهرعلم" را داشت.

مطهری عزیز، در حد میسور بین علم و دین را آشتی میداد و عامل همبستگی عالمان و دانشمندان بود. علوم انسانی و تجربی را احترام میگذاشت همانطور که علوم اسلامی را ارج مینهاد تاجاییکه واجب علی کل مسلم  را به تمام علوم بشری سرایت میداد ودر عین اینکه به آداب و فرهنگ و دانش خودی باور داشت، اما هیچ گاه این باور باعث تمسخر و یا بی اعتنایی به ره آور غرب نمیشد. اوهیچ گاه شبهه وشبهه دار را رمیِ به بی دینی نمیکرد و هیچ گاه در مثل تریبون دینی نمازجمعه آنان راتهدید به ارهاب -ترور- نمیکرد.

امروز؛ مادربرابر دوگانگی سازی بین دین و هرچیزی که نیاز بشر است قرار گرفته ایم! مانند علم ویا فلسفه ویا بهداشت ویا تکنولوژی ودانش درغرب .. و نیزازسوی دیگر مواجه با تغییر در مفاهیم بدیهی مانند؛عدالت،عصمت،قدرت و.. هستیم‌!

بگمانم؛اگر مطهری ومبارزه اوباتحجر ادامه داشت، شرائط متفاوتی داشتیم.

۴ - آیت الله مطهری از محو شدنِ در شخصیتها بر حذر  بود و شخصیت پرست نبود. او نه وابسته به فرد، و نه وابسته به هیچ تشکیلات سیاسی و غیر سیاسی بود. او درعین اینکه به امام خمینی عشق داشت و از بردن نام او اشک می ریخت و وابسته عاطفی و تحصیلی به او بود اما وابسته فکری نبود که سرسپرده باشد، مطهری نه تنها خود اهل دست بوسی و پا بوسی نبود ، بلکه ؛ بسی پهلوانانه بر سرسپردگی ، چاکری ، تعصب و اطاعت بی چون و چرا  ، چنان تیغ نقد میکشید که آه از دل مریدبازان به آسمان بلند می شد.

او در نقدِ عالمانه ی دو بخش کوشا بود ، یعنی ؛ نقد "ارباب قدرت"  و نقد "ارباب دیانت".

استاد شهید مطهری چه زیبا گفت: "مقام حکومت، ملازم با مقام قدسی نیست و هر مقام غیرمعصومی که در وضع غیرقابل انتقاد قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام، من مانند عوام فکر نمی‌کنم که هر که در طبقه مراجع قرار گرفت مورد عنایت خاص امام زمان است و مصون از خطا و گناه و فسق است."

۵ - استاد مطهری در پیدایش انقلاب بهمراه همراه امام خمینی نقش موثر یک مجاهد و نیز یک ایدئولوگ را داشت ، اما این ، باعث نمیشد که چشم بر حقائق و یا نارسائی ها و یا حقوق مردم ببند و مدافه جریان حاکمیت باشد.

او چنین میگفت :

"این انقلاب به شرطی در آینده محفوظ خواهد ماند و به شرطی تداوم پیدا خواهد کرد، که قطعاً مسیر عدالت خواهی را برای همیشه ادامه بدهد. یعنی دولت‌های آینده واقعاً و کلاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکاف‌های طبقاتی اقدام کنند. تبعیض‌ها را واقعاً از میان بردارند .. من تأکید می‌کنم اگر انقلاب ما در مسیر برقراری عدالت اجتماعی به پیش نرود، مطمئناً به نتیجه نخواهد رسید و این خطر هست که انقلاب دیگری با ماهیت دیگری جای آن را بگیرد."

استاد مطهری دم از معنویت بدون عدالت نمیزد چون بر این اندیشه بود که ؛ "نبود عدالت در جامعه؛ پایه معنویت را متزلزل خواهد کرد و چون باعث محرومیت‌ میشود ، محرومیت عامل ایجاد عقده‌های روانی است و عقده‌های روانی تولید انفجار خواهد کرد!"

شهید مطهری برای حق به هرگونه رفتار ناروایی که با متن دین و حقوق مردم در تضاد بود را ممنوع میدانست ، چون بر این باور بود: «برای حق باید از حق استفاده کرد و اگر من بدانم که با یک دروغ، امشب همه گناهکارانِ شما توبه میکنند و نمازِ شب خوان میشوند، اسلام به من اجازه چنین کار [دروغی] را نمیدهد.»

بعد از ملاحظه مطالب پنج گانه تقدیم شده ، آیا به نظر شما "مطهریِ امام خمینی" تکرار شد؟

 

دیگر خبرها

  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • مطهری امام
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • عکسی از سیدحسین خمینی در هنگام نماز بر پیکر مادرش
  • فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است